Wednesday, June 4, 2008

MINYAK OH MINYAK

Umum kita semua telah mengetahui hari ini seluruh Malaysia nilai minyak berunsur bahan api telah naik dengan begitu drastik setelah diumumkan oleh Perdana Menteri semalam. Amat mengejutkan kerana kenaikan ini adalah yang tertinggi pernah dicatatkan dalam sejarah negara. Ada pihak akan merasa gembira dan pastinya ramai di kalangan rakyat Malaysia akan merasa kecewa dan tertekan dengan kenaikan ini terutamanya rakyat berpendapatan rendah (Pendapatan bawah RM2000.00)

SEDIKIT INFO PASAL HARGA MINYAK DI MALAYSIA
sebelum 1990 - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)

Zaman Pak Lah kita mula memerintah
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 – RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
Tengah Malam ini (05/06/2008) - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78 )

Pelbagai kesan boleh terjadi dengan kenaikan ini terutamanya berkaitan dengan harga bahan makanan samada kering atau basah. Sudah pasti sekali lagi rakyat perlu bersedia untuk kenaikan harga barangan runcit pada bila-bila masa ketika ini termasuklah kos pengangkutan dan sebagainya.

Rakyat sebenarnya agak kecewa apabila kenaikan ini dikuatkuasakan serta merta pada 5 Jun 2008 dengan keadaan semasa terutamanya harga barangan runcit yang tidak stabil dan berlaku kenaikan di sana sini. Lebih bertambah duka lara dan kekecewaan rakyat setelah secara umumnya Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad mengatakan bahawa harga minyak akan dinaikkan pada Ogos ini adalah meleset sama sekali. Seperti tidak ada intonasi atau keseragaman di dalam kabinet sendiri di mana Menteri bertanggungjawab memberikan informasi berbeza dengan Perdana Menteri. Ketidakseragaman ini boleh membuka mata rakyat haluan berbeza ahli jemaah menteri. Sepatutnya kenyataan media secara "anggapan" atau pertimbangan 50 - 50 tidak boleh dimainkan oleh menteri berkenaan kerana rakyat telah meletakkan kepercayaan dan kesediaan untuk menghadapi kenaikan minyak seperti yang dinyatakan pada Ogos oleh menteri terbabit. Dengan pengumuman Perdana Menteri semalam menunjukkan ketidaksamaan atau keserasian pandangan antara menteri terbabit dengan perdana menteri ditambahkan lagi dengan kenaikan luar jangkaan.

Apa yang lebih menyedihkan lagi ketika ini adalah pihak luar terutamanya rakyat dari negara jiran boleh membeli petrol, diesel dan ngv pada harga semasa. Kita sedia mengetahui bahawa kos bahan api di negara jiran adalah lebih tinggi dari Malaysia. Persoalannya adalah siapakah yang sebenarnya menikmati "Subsidi" yang diwar-warkan ini. Adakah rakyat Malaysia atau rakyat negara jiran seperti Singapura dan Thailand. Ini menunjukkan seakan-akan seperti perpatah melayu "kera dihutan disusukan anak dirumah mati kelaparan". Jadi siapakah rakyat sebenarnya? Persoalan ini perlu dijawab oleh pihak kerajaan. Sepatutnya rakyat perlu lebih menikmati "subsidi". Memang benar rakyat diberikan imbuhan tunai RM625 untuk setahun. Persoalannya adalah cukupkah nilaian berkenaan dengan keadaan semasa yang tidak menentu terutama hal berkaitan harga barangan runcit. Semesti pihak peniaga akan mula untuk menaikkan harga barangan mereka tidak lama lagi alasan adalah kerana kenaikkan harga minyak. Mungkin selepas ini harga roti canai akan naik RM1.50 sekeping. Ini yang dikhuatiri oleh rakyat terutamanya mereka yang berpendapatan rendah bawah RM2000 sebulan.

Kerajaan perlu mencari mekanisme pengagihan minyak pada rakyat negara jiran mengikut harga pasaran dinegara mereka sendiri supaya tidak berlaku ketirisan "subsidi" rakyat kepada rakyat asing. Sekiranya pihak kerajaan gagal mengkaji mekanisme ini rakyat akan nampak dengan jelas siapakah "kera dihutan disusukan" dan siapakah "anak dirumah mati kelaparan".

Walaubagaimanapun ada pihak di Malaysia akan merasa gembira dengan kenaikan ini terutamanya pengusaha-pengusaha kereta sewa. Bayangkan sekiranya seorang pengusaha berkenaan mempunyai 30 buah kereta di bawah nama yang sama. Sudah pasti mereka ini akan tersenyum lebar menikmati durian runtuh dari kerajaan. Cuba kita kaji penggiraan di bawah:-

1 Kereta = RM625 setahun
30 kereta = RM625 x 30 = RM18,750 setahun.

Oleh yang demikian pengusaha ini akan menikmati durian runtuh sebanyak RM18,750 setahun dari hari pengusahaan kereta sewa ini. Sedangkan pengusaha ini tidak perlu membayar nilaian petrol yang membayarnya adalah pengguna kereta sewa berkenaan. Dengan hanya memiliki 30 buah kereta sewa dalam setahun RM18,750 diperolehi secara percuma. Amat lumayan dan beruntung golongan ini. Sekali gus boleh mereka boleh menambah bilangan kereta sewa tambahan setiap tahun sekurangnya 5 - 6 buah denga bayaran tunai bagi kereta terpakai. Bagi golongan ini perlu bersyukur kerana nikmat yang diperolehi. Kepada mereka yang mempunyai jumlah kereta yang banyak akan menikmatinya dengan lebih nilai.

Persoalan sekarang ini adalah adakah akan berlaku siri-siri kenaikan harga bahan api pada bulan-bulan berikutnya. Mungkin Ogos ini kita akan menerima berita duga sekali lagi dengan kenaikan susulan. Mengikut penggiraan ada ura-ura menyatakan bahawa harga bahan api mentah "Crude Oil" boleh mencecah USD220 setong sehingga penghujung tahun ini. Sama-samalah kita rakyat Malaysia memerhati dengan mata hati drama swasta bertaraf global ini dan bersiap sedialah seluruh rakyat Malaysia untuk menghadapi segala kemungkinan perubahan corak dagangan antarabangsa yang berbentuk speculative terhadap bahan-bahan komoditi ini.

Apa yang perlu kita ingat adalah bukan hanya kita di Malaysia sahaja menghadapi masalah ini akan tetapi seluruh penduduk dunia ketika ini amat runsing dengan perubahan dagangan global secara drastik ketika ini. Apa yang penting kerajaan yang dipilih perlu memainkan peranan bagi memastikan kebajikan dan keselesaan rakyat diutamakan. Sebagai rakyat berdoalah kepada Yang Maha Esa supaya nasib kita semua terbela.

Mamupenang2020
http://mamupenang165.blogspot.com/

3 comments:

PANGASIUS said...

hang nak kalut apa mamu, hang kan orang penang. boleh pakai minyak buah pala sebagai sumber bahan bakaq alternatif

Forex Trader said...

wawawawawa.....bukan setakat minyak buah pala ja....minyak nyok, minyak gamat, minyak pengasih, minyak angin, minyak masak semua leh guna sebagai alternatif hehehehehe

Nizam Gtz said...

haha... Mari kita berkongsi naik bas... 1.00 jer boleh psing satu pulau